24sty2018

Kampanie wyborcze, a materiały drukowane (ulotki, gazetki, plakaty)

​Kampanie wyborcze są stałą częścią każdego państwa demokratycznego. Kandydaci robią wszystko, aby przypaść do gustu wyborcom. Obiecują zmiany, organizują spotykania z ludźmi, promują się w Internecie i zlecają drukarniom internetowym wydruk różnych materiałów. Czy łatwo jest stworzyć odpowiednią reklamę?

Czym jest kampania wyborcza?

Samą kampanię wyborczą definiuje się jako ogół środków masowego przekazu (plakaty, reklamy telewizyjne, radiowe, prasowe, spotkania z wyborcami), którymi specjaliści od marketingu politycznego promują kandydaturę danej partii politycznej lub jednego polityka, np. wykorzystując zakres usług drukarni online. Jej celem jest przekonanie wyborcy do oddania głosu na daną jednostkę. Każda kampania wyborcza rozpoczyna się w dniu ogłoszenia postanowienia prezydenta o zarządzeniu wyborów. Kończona jest dwadzieścia cztery godziny przed dniem wyborów (rozpoczyna się wtedy cisza wyborcza).W Polsce kampanie wyborcze trwają średnio trzy miesiące. Niektórzy mówią, że rozpoczynają się zaraz po wyborach co świadczy o tym, że polityk powinien starać się przez cały czas, nie tylko podczas kampanii.

Krótka historia rozwoju kampanii wyborczej

Kampanie z lat 60. do 70. XX wieku charakteryzowały się wysoką decentralizacją działań i bardzo niskim stopniem przygotowania (wpłynął na to fakt, że telewizja i Internet nie miały jeszcze większego znaczenia). Główną formą pozyskiwania wyborców był wtedy kontakt bezpośredni. W późniejszych kampaniach (z lat 70. i 80. XX wieku) działania były o wiele bardziej skoordynowane oraz dobrze przygotowane technicznie i organizacyjnie. Strategicznym środkiem była telewizja. Właśnie w tym okresie powstały profesjonalne sztaby wyborcze i agencje zajmujące się marketingiem politycznym. Na początku lat 90. bardzo rozwinęły się technologie telekomunikacyjne, które zaadoptowano na potrzeby przeprowadzenia kampanii wyborczych. Sporą popularność zyskały badania telefoniczne. Równocześnie nastąpiła decentralizacja działań, skupienie się na pojedynczym obywatelu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów reklamy kandydata jest druk cyfrowy, używany do tworzenia plakatów, broszur czy ulotek.

Rodzaje kampanii wyborczych

Aby dobrze się zareklamować, należy wybrać najbardziej pasującą do nas metodę prowadzenia kampanii. Wiele osób korzysta z drukarni cyfrowych, aby zmaterializować tam swoje plakaty czy inne papierowe reklamy. Istotne jest również to czy startujemy z partii, czy jesteśmy kandydatami niezależnymi. W marketingu politycznym najczęściej wyróżnia się cztery taktyki prowadzenia kampanii wyborczych, takie jak: kampania bezpośrednia (bezpośrednie spotkania z wyborcą), pośrednia (dotarcie do odbiorcy za pomocą mediów), ukierunkowana (kierowana do wybranych grup wyborców) i negatywna (dyskredytacja przeciwnika politycznego).

Czy warto naklejać plakaty?

Plakaty są jednym ze środków masowego przekazu, które stosowane są niemal przez wszystkich kandydaci na przeróżne stanowiska. Większość ludzi to wzrokowcy, którzy zwracają uwagę na wiszące na ścianach plakaty czy bilbordy. Warto więc zainwestować w ten sposób masowego przekazu. Jeśli plakat będzie ciekawy, na pewno przyciągnie wzrok potencjalnego wyborcy. Drukarnie internetowe oferują szeroki zakres usług, w tym niektóre są skłonne samodzielnie zaprojektować dla nas plakat. Można również wynająć do tego odpowiednich grafików, którzy zadbają o każdy szczegół. Jeśli zależy nam na wyborcach, warto zainwestować w taki sposób zareklamowania naszej osoby. Wydaje się on mało wnoszący, ale naprawdę działa. Polityk pragnący zdobycia stanowiska powinien drukować plakaty z jego planami oraz celami, które zrealizuje, jeśli uda mu się dojść do władzy i rozwieszać je w jak największej ilości miejsc publicznych.

Gazetki wyborcze

Gazetki wyborcze są kolejnymi środkami masowego przekazu, które mogą przyczynić się do wzrostu poparcia dla kandydata. Stworzenie własnego czasopisma pełnego krótkich notek informacyjnych, z dobrym artykułem i masą zdjęć na pewno wyróżni zainteresowanego na tle innych. Warto poświęcić pieniądze na wydanie wielu kopii, które później będą rozdawane wyborcom. Tym bardziej, że dobre drukarnie wydrukują nam kilka lub kilkanaście sztuk gazetki w niewygórowanej cenie. Ten sposób zalicza się do jednego z lepszych. Utwierdza on człowieka w przekonaniu, że jego kandydat stara się zyskać uznanie i nie jest tylko biernym politykiem, któremu nic nie chce się zrobić.

Druk broszur i ulotek?

Każdy, kto chce zareklamować swoją osobę czy działalność korzysta z ulotek – restauracje, kina, jak również politycy. Koszt ich produkcji nie jest ogromny, a mogą one przynieść rezultat. Zależy to między innymi od ich wyglądu – jeśli są przyjazne dla oka i profesjonalnie zaprojektowane, na pewno zwrócą większą uwagę odbiorcy. Kandydat powinien zainwestować w druk ulotek jeśli chce, żeby wiadomość o jego kandydaturze dotarła do większej ilości osób. Warto również zlecić drukarni druk broszur, gdzie zawrzemy nieco więcej informacji, niż na ulotkach. Należy rozdawać je potencjalnym wyborcom, aby przybliżyć im sylwetkę kandydata.

Papierowe środki masowego przekazu

W kampanii wyborczej nie tylko reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe są istotne. Ludzie lubią namacalne dowody danej działalności. W ich roli świetnie sprawdzą się właśnie drukowane środki masowego przekazu. Każdy polityk powinien znaleźć tanią drukarnię i poświęcić trochę pieniędzy na ich zaprojektowanie i wydrukowanie.

Zobacz również

6 grzechów głównych plakacistów

​Tworzenie plakatów to niełatwa sztuka. Wskazują na to liczne błędy popełniane przez ich twórców, głównie niedoświadczonych grafików. Przedstawiamy listę najczęstszych wpadek...