Choć ich popularność nie jest już tak duża, jak miało to miejsce przed laty, również dziś znajdują zastosowanie w różnych okolicznościach. Plakaty, bo właśnie o nich mowa, nadal są chętnie wykorzystywane. Sięgają po nie firmy zastanawiające się nad najskuteczniejszą formą reklamy swojego produktu. Plakaty cieszą się jednak dużym zainteresowaniem ze strony organizacji prowadzących kampanie społeczne, a nawet naukowców, którym zależy na tym, aby wyniki ich badań dotarły do świadomości kolejnych grup odbiorców. Kiedy więc można mówić o plakatach jako o szczególnie wartościowym źródle przekazu?
Dziś, gdy możemy mówić o powszechnym dostępie tak do Internetu, jak i do wielu innych mediów, często możemy spotkać się z głosami osób postrzegających plakaty jako przestarzałe źródło przekazu. Tak naprawdę jednak nadal nie brakuje sytuacji, w których plakat może się sprawdzić znakomicie. Docenić należy w tym kontekście choćby to, że jest on w stanie dotrzeć do sporej grupy osób i to bez względu na ich zainteresowania, płeć, wiek oraz wykonywany zawód. Promowanie się za pomocą plakatów jest przy tym wyjątkowo proste. Wystarczy, że umieścimy go w miejscu, o którym wiemy, że jest często uczęszczane. Warto więc zastanowić się nad tym, jak, możliwie jak najbardziej efektywnie, wykorzystać jego potencjał.
Plakat i funkcja informacyjna
Plakaty informacyjne należą do tych, które trudno jest pomylić z innymi ze względu na wielość informacji, jakie starają się nam przekonać. Nie powinno to zresztą stanowić dla nas zaskoczenia, mówimy bowiem o funkcji, która powinna być przez nie spełniana. Bardzo często za ich przygotowywanie odpowiadają organizatorzy różnego rodzaju wydarzeń, tak o charakterze rozrywkowym i kulturalnym, jak i naukowym. Plakat to także znakomity nośnik informacji na temat różnego rodzaju konkursów tematycznych. Oczywiście, nie każdy spełnia powierzone mu zadanie jednakowo dobrze. Od takiego plakatu oczekuje się więc, że będzie zawierał wszystkie ważne informacje i przekazywał je wyczerpująco.
Plakat i kampanie społeczne
Plakaty zwracają na siebie uwagę również dlatego, że ciągle są chętnie wykorzystywane w kampaniach społecznych. Mogą dotyczyć one tak profilaktyki chorób, jak i szkodliwości palenia, problemów związanych z przemocą w rodzinie i alkoholizmu. Tego typu projekty bardzo często operują mocnym przekazem. Mogą wywoływać w odbiorcach silne emocje, nie zawsze są to przy tym emocje pozytywne. Takie reakcje są jednak efektem starannej kalkulacji. Mają pomóc w naświetleniu problemu i poszukiwaniu jego rozwiązania.
Plakat jako forma reklamy
Plakaty cieszą się też zainteresowaniem firm różnej wielkości, które zastanawiają się nad sposobem, w jaki mogą zareklamować tak swój produkt, jak i usługę lub promocyjną ofertę. I w tym wypadku największą rolę odgrywa siła perswazji, nie można jednak zapominać o elemencie zaskoczenia i próbach zaciekawienia odbiorcy. Mamy więc do czynienia z plakatami, które bywają dość oszczędne w firmie, zawierają jednak informacje niezbędne do tego, aby dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat.