Podczas zakupów często zdarza się, że długo zastanawiamy się co wybrać. Wtedy pojawia się czynnik, który pomaga nam tę decyzję podjąć. Czasem jest to cena, czasem smak, kolor, rozmiar, jakość, a czasem jest to wygląd. W dobie ogromnej konkurencji na rynku producenci prześcigają się w tworzeniu pięknych opakowań przyciągających wzrok i zachęcających nas do zakupu tego konkretnego produktu. Zaś elementem opakowania i ogólnej wizualnej aparycji jest etykieta.
Oceń książkę po okładce
Etykieta jest jak metka- informuje nas, co znajduje się w środku, czy z czego składa się produkt. Przedstawia również znak firmowy i wszystkie pozostałe informacje, które chce nam przekazać. Projektowanie etykiet i opakowań musi być przemyślane zarówno pod względami wizualnymi, ale też technicznymi. Dobra drukarnia daje nam możliwość wyboru materiału i rozmiaru a to pozwala nam na kreatywne podejście do sprawy. A jest w czym wybierać, ponieważ rodzajów jest dużo: matowe, błyszczące, papierowe, termoczułe, nasycone kolorami, czy też takie, które stawiają na minimalizm. Ważnym jest jednak, aby etykieta współgrała ze specyfiką produktu. Drukarnia cyfrowa z pewnością chętnie nawiąże z nami współpracę i pomoże zrealizować nasz pomysł.
Specjalnie dla ciebie... i ciebie
Coca- cola słynie z ciekawych rozwiązań i pomysłowego podejścia do zapakowania swoich produktów. Jakiś czas temu wpadli na pomysł spersonalizowanych etykiet. Na butelkach znajdowały się imiona, zdrobnienia a także wprowadzono możliwość tworzenia własnych etykiet. Początkowo nadrukowano 150 imion cieszących się w Polsce największa popularnością, jednak po dużym sukcesie kampanii marketingowej dodano kolejne. Niedługo później przy okazji świąt Bożego Narodzenia wymyślono etykietę, którą można było przerobić na kokardkę i dać komuś w prezencie butelkę Coca- coli. Marka dużo zyskuje na kreatywnym podejściu do etykiet i podnosi sprzedaż przy okazji wprowadzania innowacji. Wkrótce na rodzinnych opakowaniach Coca-cola umieszczona została specjalna etykieta z przestrzenią, którą konsumenci mogą wykorzystać jako zaproszenie dla najbliższych na wspólny posiłek lub grill. Całej akcji przyświeca hasło "Razem smakuje lepiej", które ma przypominać jak ważne jest wspólne spędzanie czasu.
Znaczenie personalizacji
Nieco podobną akcję wprowadziła Nutella, która również wprowadziła personalizowane etykiety. Pojawiły się na nich nie tylko imiona, ale także członkowie rodziny. Producenci umieścili na etykietach „mamę”, „tatę”, „siostrę” i różne zdrobnienia. Firma dała klientom możliwość stworzenia swojej własnej etykiety. Na ich stronie pojawiła się drukarnia online, która ''produkowała'' etykiety zgodnie z życzeniem klientów. To zagranie było sposobem na stworzenie emocjonalnej więzi między klientem a marką. Aby uniknąć kontrowersji wprowadzono jednak ograniczenia- nie każde słowo mogło pojawić się na opakowaniu.
Wino z przesłaniem
Kolejną ciekawą etykietą jest ta na butelce wina Buddy Mulled Wine. Etykieta i ciemna butelka wina sprawia, że zupełnie nie widać ile już wypiliśmy. Firma wpadła na bardzo ciekawy pomysł. Etykieta jest zupełnie przezroczysta i posiada miarkę. Przez cały czas widzimy ile wina jest już wypite, a ile jeszcze zostało w butelce. Druk cyfrowy na transparentnym samoprzylepnym papierze okazał się bardzo kreatywnym i niepowtarzalnym pomysłem. Ale to nie wszystko. Tak na prawdę butelka została zaprojektowana na święta i jej miarka nie jest standardowa, ponieważ zamiast tylko pokazywać ilość jaka została, posiada teksty, które tworzą życzenia świąteczne. Głównym założeniem firmy było to, że im więcej pijesz tym lepsze otrzymujesz życzenia.
Swoje chwalimy
Wśród polskich produktów również znajdziemy przykłady kreatywnych rozwiązań. Takim przykładem jest seria produktów "Kujawska tradycja". Seria opakowań na produkty regionalne zamieszczone na listach produktów tradycyjnych to bardzo ciekawy sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Z drugiej strony jest to również forma promowania tradycji i regionu. Seria zawiera etykiety na słoiki, etykiety na butelki, banderolkę na chleb, puszkę na kawę, kajmak i amoniaczki, opakowanie kartonowe na mace borowiackie, a dodatkowo papierowa torba do schowania zakupionych produktów. Motywy użyte na opakowaniach inspirowane są haftem kujawskim, który pojawia się na fartuszku kujawskiego stroju, czy na serwetkach. Do pełni szczęścia firma powinna dołożyć druk plakatów, które można zawiesić w kuchni, aby w pełni oddać kujawski klimat. Projekt jest spójny, jednak w ujednoliconych opakowaniach podpis twórcy przypomina o wszystkich, którzy mogą tego znaku używać jako logo ich produktu. Te produkty to między innymi miody, powidła śliwkowe, nalewki, czy sok z kapusty. Kreatywne etykiety to pomysł na promowanie tradycji województwa zarówno w Polsce jak i za granicą.
Wygląd ma znaczenie
Odkąd etykieta przestała pełnić jedynie funkcje informacyjne, a stała się sposobem na walkę o uwagę klienta, producenci prześcigają się w kreatywnych etykietach. Różne wzory i kolory, ciekawe rozwiązania to chleb powszedni dla producentów. Dla drukarni druk etykiet jest tak samo prosty jak druk broszur. Warto eksperymentować i szukać dobrych rozwiązań, bo artykuł ciekawy wizualnie dużo zyskuje. Uwaga klienta rozprasza się na wielu produktach na półce, jednak my chcemy żeby wybrał i zapamiętał nasz. A później po niego wrócił.