20wrz2017

Nie liczy się wnętrze, liczy się opakowanie

​Producenci walczą o uwagę klienta, o zainteresowanie i zapamiętanie produktu. Jednak to, co rzeczywiście sprzedają jest wierzchołkiem góry lodowej. Znaczenie ma przede wszystkim to, jak produkt wygląda. Rzeczą, którą kupuje klient nie jest tylko sam produkt, ale i cała jego „otoczka”, czyli wielkość opakowania, kolorystyka, jego kształt oraz etykieta. Zadaniem producenta jest tak zainteresować konsumenta, żeby zapamiętał produkt i oczywiście kupił go przynajmniej raz.

Pierwsze wrażenie

Opakowania powinny być tworzone tak, by zachęcić niezdecydowanego klienta do zakupu właśnie tego produktu. Owszem, muszą zawierać najważniejsze informacje na temat towaru, ale przede wszystkim zwracać uwagę. Na rynku można zaobserwować wiele trendów, które obecnie nadają kierunek producentom opakowań i etykiet. Dobra drukarnia pozwala na wybór materiału, z którego stworzymy kreatywne opakowanie. Możemy wybrać tworzywo błyszczące, matowe, termoczułe, papierowe nasycone kolorami, czy też takie, które stawia na minimalizm. Jest w czym wybierać, ogranicza nas jedynie nasza kreatywność. Realizacja skomplikowanych zleceń jest dla drukarni prosta, jak chociażby druk broszur.

Humor gwarancją sukcesu

Ciekawe podejście do kwestii opakowania zaprezentowała marka Rellana. Włóczka wełniana bardzo długo sprzedawana była w standardowej formie. Jednak wymyślono małą zmianę, która niemało zmieniła. Na kartoniku oplatającym zwiniętą włóczkę pojawiły się męskie uśmiechnięte twarze. Wystająca poza kartonik włóczka stawała się bujnymi włosami i brodą mężczyzn. Oczywiście włosy i zarost prezentują się w wielu kolorach, nie tylko tych naturalnych. Z tyłu kartonika nadal pozostawiono najważniejsze informacje o produkcie. Opakowanie jest humorystyczne i przyciągające uwagę. Ta drobna zmiana w wyglądzie to także zmiana tania. Drukarnia musiała jedynie wydrukować męskie twarze z przodu kartonu. Ekonomiczna modyfikacja to strzał w dziesiątkę. Produkt często przedstawia się jako przykład kreatywnego wykorzystania opakowania w wielu zestawieniach.

Powrót do korzeni

Miód marki Klein Constantia Farm ma przepiękne opakowanie. Małe, białe pudełeczko, imitujące deski ula, z otworem z którego wychodzi pszczoła zdecydowanie zachęca do otwarcia. Białe i złote kolory, które nadają elegancji, szyku i wrażenia luksusu oraz minimalistyczny design to jeszcze nie wszystko. W środku- obok produktu najważniejszego- znajdują się małe papierowe pszczółki. Całość skłania nas ku uświadomieniu sobie, że miód jest wytworem ciężkiej pracy pszczół. Jest ukłonem w stronę pracowitych zwierząt jak i pszczelarzy. Projekt fantastycznie odzwierciedla pochodzenie miodu i idealnie wpisuje się w nurt ekologiczny. Autorem koncepcji jest Terence Kitching.

Etykieta magiczna

Kolejne ciekawe opakowanie ma butelka wina Buddy Mulled Wine. Ciemna butelka wina przesłonięta etykietą sprawia, że ciężko nam zobaczyć ile już wypiliśmy. Firma wpadła na bardzo ciekawy pomysł. Etykieta jest zupełnie przezroczysta i posiada miarkę. Przez cały czas widzimy ile wina jest już wypite, a ile jeszcze zostało w butelce. Druk cyfrowy na transparentnym samoprzylepnym papierze okazał się bardzo kreatywnym i niepowtarzalnym pomysłem. Jednak sama miarka to nie cały koncept. Butelka powstała przy okazji świąt Bożego Narodzenia i zawiera życzenia świąteczne, które widać dopiero przy upijaniu kolejnych lampek wina. . Głównym założeniem firmy było to, że im więcej pijesz tym lepsze otrzymujesz życzenia.

Uzewnętrznienie

Soki owocowe to popularny produkt na rynku. Japoński designer Naoto Fukasawa stworzył serię kreatywnych opakowań soków, które wyglądają jak owoce. Posłużył się w swoich pracach odwzorowaniem struktury i koloru skórki owoców. Okazało się to świetnym pomysłem bo ułatwia ludziom robienie zakupów i skraca ich czas- to znaczy kiedy widzimy z daleka, że to sok bananowy nie poświęcamy czasu na czytanie etykiety i zastanawianie jaki to smak. To wpasowuje się w rzeczywistość świata, w którym wszystko dzieje się szybko, w biegu.

Mogę sobie wyobrazić, że jeśli powierzchnia opakowanie będzie naśladować kolor i teksturę skórki owoców, wówczas obiekt odwzorowuje nie tylko wygląd, ale wrażenie prawdziwych owoców - mówi projektant.

Nowoczesna drukarnia cyfrowa jest w stanie spełnić założenia artysty, co nie było możliwe jeszcze 20 lat temu. Dzięki rozwojowi techniki i nauki środowisko designerów ma pełną dowolność i szerokie możliwości realizowania swoich wizji.

Powrót do korzeni

Wśród polskich produktów również znajdziemy przykłady kreatywnych rozwiązań. Takim przykładem są opakowania „Smaków Podhalańskich”. Każde pudełko nawiązuje do tradycji regionu, ale również posiada etykietę z informacją o ciekawostkach kultury Podhala. Opakowania na różnego typu sery, masło, pieczywo, miód czy konfitury ujmują swoją prostotą i elegancją, spełniając przy tym wszystkie normy istotne dla pakowania żywności. Warta uwagi jest też seria produktów "Kujawska tradycja" na produkty regionalne. Seria zawiera etykiety na słoiki, butelki, banderolkę na chleb, czy puszkę na kawę. Z jednej strony to bardzo ciekawy sposób na przyciągnięcie uwagi klienta- z drugiej zaś jest to również forma promowania tradycji i regionu. Motywy użyte na opakowaniach inspirowane są haftem kujawskim, który pojawia się na fartuszkach kujawskich strojów, czy na serwetkach. Do pełnego wyposażenia firma mogłaby wprowadzić jeszcze druk plakatów, które można zawiesić w kuchni, aby w pełni oddać kujawski klimat. I mielibyśmy komplet regionalnego wystroju.

Zobacz również