29 gru 2017

Ulotka - średniowieczny fenomen aktualny również dzisiaj

​Postęp technologiczny jest jednym z najczęściej używanych terminów dzisiejszych czasów. Jest on ściśle związany z większością produktów z którymi mamy do czynienia na co dzień. Są wśród nich również ulotki - te niepozorne, małe i kolorowe broszurki zrewolucjonizowały średniowieczne spojrzenie na reklamę oraz promocję. Co ciekawe są one używane również dzisiaj, jednakże w nieco zmienionej formie.

Ulotka, jaka jest każdy widzi

Definiując ten termin należy pamiętać o podstawowych funkcjach ulotki: informacyjnej i propagandowej. Jej zadaniem będzie więc udzielanie jak najbardziej szczegółowych informacji na danym temat. Jest ona zwana drukiem bezadresowym, a więc powinna być skierowana do szerokiego grona odbiorców i nie powinno się jej personalizować. Często ta forma promocji jest używana przez różne firmy jako akcja wspomagająca aktualnie realizowane kampanie marketingowe. Ulotki są proste zarówno w przygotowaniu, jak i w kolportażu. Najczęściej spotykanymi sposobami rozdawania ulotek jest m.in.: rozdawanie ich na ulicy, roznoszenie do skrytek pocztowych, dołączanie do prasy kolorowej lub wsadzanie ich za wycieraczki samochodów. Zdecydowanym plusem tego rodzaju reklamy jest jej kompatybilność i łatwość jej produkcji. W dzisiejszych czasach to właśnie ten drugi aspekt pełni ważniejszą rolę. Ale jak było kiedyś?

Historyczny fenomen broszurek

Pierwsza ulotka została wydrukowana około 1450 roku. Zaraz po wynalezieniu czcionki ruchomej przez Johannesa Gutenberga. Odkrycie to zrewolucjonizowało ówczesny świat. Nastąpił szybki rozwój czytelnictwa, dzięki czemu małe i proste reklamy bardzo szybko mogły dojść do czytelnika. Przedsiębiorcy zorientowali się, że wykorzystywanie nowej formy promocji i reklamy może dać im wielu nowych klientów i zagwarantuje zwiększenie przychodów realizowanych przez ich firmy. Druk broszur i ulotek nie miał końca. Właściciele firm prześcigali się w przygotowywaniu i opracowywaniu coraz to nowszych i różnorodnych materiałów. Nastąpił dzięki temu szybki rozwój branży drukarskiej. Do produkcji coraz to większych ilości reklam zlecano ich powielanie nowo powstałym drukarniom, które powstawały w większych miastach. Znalezienie taniej drukarni stało się zadaniem priorytetowym dla osób prowadzących swoje biznesy. Był to również czas szybkiego rozwoju plakatów i innych tego typu rodzajów promocyjnych. Zdarzało się również, że druk plakatów szedł w parze z produkcją ulotek reklamowych. Często promocje te uzupełniały się i tworzyły swoistą hybrydę dla drukarni, które również mogły wtedy więcej zarobić. Rozwój tego typu przedsiębiorstw był dostrzegalny niemalże z dnia na dzień. Dobre drukarnie osiągały coraz to większe obroty i stawały się prawdziwymi potęgami przedsiębiorczymi.

Współczesne technologie druku ulotek

W dzisiejszych czasach wszystko bardzo szybko się zmienia. W kwestii ulotek podstawowe zadanie pozostało takie samo: mają one informować o produktach i usługach. Zmieniły się jednak sposoby przygotowywania i produkcji tego typu broszur promocyjnych. Dużą rolę pełnią teraz drukarnie internetowe (zwane inaczej drukarniami online). Jest to związane z coraz to większą cyfryzacją niemalże każdej dziedziny naszego życia. Aktualnym przedsiębiorcom dużo łatwiej jest przesyłać przygotowane już projekty reklam czy ulotek, przez internet. Wszystko odbywa się z pozycji biura i jest za razem bardzo wygodne.

Cyfryzacja przekazu reklamowego

Wspomniane wyżej drukarnie cyfrowe pełnią niesamowicie dużą rolę w aktualnej produkcji ulotek reklamowych. Zdecydowana większość reklam jest produkowana właśnie w tego typu drukarniach. Rozwój tego typu przedsiębiorstw jest niesamowicie szybki i warty obserwowania. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od prostej ulotki księgarni Leopolda Lauberta...

Zobacz również