Mały prostokątny kartonik z imieniem, nazwiskiem i danymi kontaktowymi to powszechnie znana wizytówka. Powinien ją posiadać każdy kto prowadzi biznes, czy oferuje jakieś usługi. Jednak do znanej nam dziś formy i wyglądu wizytówki przeszły długą drogę. Jak powinna wyglądać dobra wizytówka, która spełni swoją funkcję i nie trafi od razu do kosza?
Dawno, dawno temu...
Początki wizytówki związane są z krajem, w którym powstał papier, czyli z Chinami. Pojawiły się one już w XV wieku. Urzędnicy chińscy byli prawnie zobowiązani do posiadania wizytówek, wykonanych z wykorzystaniem specjalnej, trzymanej w tajemnicy techniki. Ówczesna wizytówka zawierała w sobie ich imię, nazwisko oraz stanowisko, które zajmowali. Wkrótce opanowała cały świat. Do Europy przywiózł ją Marco Polo a popularyzował Ludwik XIV we Francji. Posiadanie wizytówki stanowiło wówczas o prestiżu i wysokim stanowisku. Wkrótce zaczęto przywiązywać większą wagę do ozdób i warstwy artystycznej. Aż nadeszły czasy fotografii, kiedy to poza informacjami wizytówka została opatrzona zdjęciem zakładu, czy osoby. Oczywiście taka forma przekazu była zarezerwowana dla najbogatszych, była symbolem elegancji, prestiżu i nie była tania. Drukarnia zaczęła produkować wizytówki w XVIII wieku. Pierwsza pochodzi z Niemiec.
Nie tylko imię i nazwisko
Wizytówki najczęściej dzieli się na służbowe i prywatne, jednak niektórzy wyróżniają jeszcze wizytówki rodzinne oraz tzw. kombinowane, a więc łączące w sobie elementy wizytówek służbowych i prywatnych. Podręczne kartoniki mają przede wszystkim zawierać dane personalne, adresowe i inne informacje. W różnych miejscach świata przyjmuje się inne rozmiary, jednak ogólna zasada jest taka, że powinny być małe i poręczne. Drukarnia cyfrowa oczywiście pozwala na wybór wielkości bloczka, jednak powszechnie uznawany jest rozmiar zbliżony do karty kredytowej- z prostych względów. Otóż łatwiej i wygodniej trzymać ją w portfelu. Poza podstawowymi informacjami wizytówki kiedyś często służyły też do podziękowań, pożegnań, życzeń powrotu do zdrowia, czy noworocznych. Osoba własnoręcznie pisała wtedy informację i przekazywała blankiecik. W celu zmniejszenia liczby słów na wizytówkach często stosowano skróty pochodzenia francuskiego, głównie w wyższych sferach. Na każdy z tych skrótów odpowiadało się własną wizytówką opatrzoną innym, odpowiednio dobranym skrótem
Ponadczasowy styl
Jako że wizytówki istnieją tyle lat, przechodziły przez różne zmiany i wpływy. Na początku, gdy tworzone je ręcznie znaczenie miała przede wszystkim jakość papieru, odpowiedniej klasy atrament a czasem nawet skropienie kartonika wodą toaletową. W dobie druku cyfrowego nastąpił przełom. Ludzie prześcigali się w kolorach, wzorach, znaczkach, które chcieli umieścić na kartoniku. Wizytówki były kolorowe, czasem aż za bardzo. Po tej fali nastąpił powrót do korzeni- minimalizmu, oszczędności i dyskretnej elegancji. Wizytówka, którą zamierzamy się posługiwać powinna mieć estetyczny i stylowy wygląd, aby była reklamą samą w sobie. Często jest to pierwszy element, pierwsze wrażenie, które na kimś możemy zrobić. A jak wiadomo pierwsze wrażenie jest najważniejsze i nie jest łatwo je zmienić. Drukarnie internetowe oferują nam stworzenie swoich wizytówek w programach online- wybieramy rozmiar, rodzaj papieru, kształt, wpisujemy dane. Możemy także skorzystać z pomocy wykwalifikowanych grafików i designerów. Ważne aby nasza wizytówka pasowała do osobowości, wykonywanej pracy i chociażby ideologii firmy, w której pracujemy.
Wizytówkowy savoir vivre
Kiedy ktoś wręcza ci wizytówkę powinieneś przede wszystkim wyrazić zainteresowanie: dokładnie przeczytać co się na niej znajduje a dopiero później schować do etui, czy portfela, nigdy zaś do kieszeni. Jeżeli siedzicie przy stole możesz położyć ją przed sobą Gdy ktoś wręczy ci wizytówkę, zrewanżuj się tym samym. O wizytówkę prosimy tylko osoby równe rangą pod względem zawodowym. Osobom starszym i wyżej postawionym wręczamy je tylko kiedy o to poproszą. Pamiętajmy, by wręczając, trzymać je za prawy górny róg, a następnie skierować wizytówkę zadrukowaną stroną do odbiorcy. Wizytówki nie należy wręczać, przesuwając ją po blacie stołu w kierunku odbiorcy. Nie wolno również przekazywać jej, trzymając kartonik między palcem wskazującym i środkowym, ponieważ może to zostać odebrane jako lekceważące. Pamiętajmy, by nie umieszczać zbyt wiele informacji- wizytówka musi być czytelna. Nie poleca się też używania dużych, kolorowych grafik, wielu rodzajów czcionek i mocnych kolorów w tle. Drukarnie online chętnie pomogą nam w zaplanowaniu małej przestrzeni wizytówki, tak aby zachować harmonię i estetykę. Często mówi się, że im mniej informacji znajduje się na wizytówce, tym ważniejszą funkcję pełni jej właściciel.