Gdy dana powierzchnia odbija wszystkie widoczne kolory spektrum światła, widzimy czyste białe światło. W branży drukarni internetowej wygląda to nieco inaczej. Zwyczajowo, efekt białego koloru na wydrukach osiąga się nie za pomocą farby, ale poprzez zaniechanie jej użycia. Kolor biały jest wtedy po prostu kolorem papieru. Najczęściej też nie można mówić o absolutnym białym kolorze. W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego biały kolor jest albo kolorem papieru, a o wiele rzadziej białym nadrukiem. Kiedy jednak druk białym kolorem będzie odpowiedni?
Skąd bierze się biały kolor w drukarni online?
Kiedy projektant zostawia obiekt lub tło białymi, podczas drukowania często oznacza to, że w danym miejscu po prostu nie będzie użytej farby. W ogóle. Kolor tła będzie kolorem papieru, nie tuszu. Kolor ten będzie „warunkowo biały” - papier może być bowiem niebieskawy, barwy kości słoniowej lub lekko szarawy. Jeśli porównasz arkusze różnych rodzajów papieru, zobaczysz, jak różnią się one między sobą odcieniami bieli. Ale mogą oczywiście występować wyjątki – sam papier może nie być biały. Papier pakowy, kolorowe papiery projektowe i tektury, powierzchnia folii, przezroczyste tworzywo sztuczne – tutaj brak farby nie pomaga w tworzeniu białego koloru. Na przykład, podczas druku plakatów na pomarańczowym papierze do projektowania, obiekt, który był na ekranie był biały, w rzeczywistości będzie... pomarańczowy. W takich więc przypadkach używa się specjalnej farby - białej.
Biała farba na stanie oznacza każdą dobrą drukarnię
W poligrafii biała farba jest używana, gdy białe obiekty mają być drukowane na kolorowym tle. Doświadczeni projektanci przygotowują układ do drukowania na kolorowym papierze, używając kolorowego tła w programie Photoshop. Widzą dzięki temu, gdzie trzeba nałożyć białą farbę, aby osiągnąć pożądany efekt. Podczas rozdzielania kolorów tworzona jest osobna forma dla białej farby i biel ładowana jest do jednostki drukującej. Białe elementy są drukowane dokładnie tak samo jak wszystkie pozostałe. Podczas drukowania z bielą należy dokładnie monitorować kolejność nakładania kolorów (zwykle dotyczy to osoby odpowiedzialnej za faktyczny druk na płótnie kolorowym). Czasami biały jest głównym kolorem (lub nawet jedynym). Projektant może stworzyć rysunek monochromatyczny - na przykład, aby zobaczyć, jak druk noworocznych kartek okolicznościowych sprawdzi się w kolorze białym na ciemnoniebieskiej tekturze.
Dlaczego serigrafia jest tak popularna w drukarni cyfrowej?
Drugi rodzaj druku, który wykorzystuje białą farbę to sitodruk. Jest to specjalna technologia, w której kolory rzadko się mieszają i każdy kolor jest nakładany osobno. Biel z kolei jest używana dość często. Serigrafię wyróżnia to, że farby nie są przezroczyste. Zgadza się: teczka z grubego ciemnego kartonu z lekko wypukłym białym logo będzie wyglądać lepiej niż ten sam folder, wydrukowany na zwykłym grubym papierze, gdzie logo po prostu zmieni w część ciemnego tła.
Kolorowy papier przy druku plakatów
Podczas drukowania na kolorowym tle lub przezroczystym plastiku występuje jeden poważny problem - dokładna reprodukcja kolorów. Kolor tła zniekształca prawie każdą farbę. Tylko sitodruk używa nietransparentnych farb - są one całkowicie nieprzezroczyste i wyglądają tak samo na każdym tle. Przy druku offsetowym i cyfrowym obraz jest tworzony z małych (prawie niewidocznych dla oka) punktów, a to znaczy, że tło zawsze bierze udział w tworzeniu ostatecznego wyglądu obrazu. Im jaśniejszy kolor (im rzadziej występują punkty), tym bardziej widoczne będzie tło. Pamiętaj, że np. przy druku broszur na pomarańczowym papierze sprawa będzie wyglądać inaczej niż przy papierze białym. Łatwo sobie wyobrazić, co zmieni się, gdy zachcemy wydrukować niebieski kolor na pomarańczowym tle - kolory się zsumują, a niebieski „zabrudzi się” i zmieni w zielony. Oczywiście, nikt nie ucieszy się na widok tego efektu ubocznego - chyba, że projektant wcześniej dokładnie zaplanował mieszaninę kolorów tła i farby.
Co radzi dokumentacja techniczna, aby uzyskać biel?
Aby uzyskać jasny, naturalny, kolorowy obraz na kolorowym lub przezroczystym tle, musisz najpierw wydrukować białe podłoże. Wystarczy zalać całą kartkę papieru bielą, aby następne kolory mogły „leżeć” na zwykłym białym tle. Podczas drukowania na przezroczystym plastiku biała warstwa pomoże uniknąć „efektu witrażu” - kolory nie będą prześwitywać. Zwróć uwagę, jak drukuje się opakowania: najpierw całość kolorem białym, a dopiero na nim – kolorowy obraz. Dzięki takiemu podejściu projektant nie będzie miał problemów z korekcją kolorów. Obrazy pełnokolorowe zostaną odtworzone w przewidywalny sposób, bez zniekształceń. Jedynym punktem, który należy wziąć pod uwagę, jest drukowanie bieli (czyli biały kolor uzyskany niezależnie od podłoża). Na 4-sekcyjnej maszynie offsetowej będzie to wymagało osobnego przebiegu, a na maszynie z pięcioma lub więcej sekcjami – jedna będzie drukowała na biało.
Co musisz wiedzieć, zanim kupisz usługi taniej drukarni?
W przypadku druku cyfrowego i offsetowego na kolorowym papierze lub tekturze, a także na plastiku, biała farba jest prawie zawsze potrzebna - chyba, że chcesz uzyskać efekt witrażu na plastiku. Designer może również wykonać cały projekt w kolorze białym lub użyć białego jako jednego z kolorów do drukowania na papierze czarnym lub czarnym. Zwykle wystarczy zawczasu poinformować drukarnię – żeby projektant miał czas na przygotowanie odpowiedniego układu i propozycję optymalnego rozwiązania: jak w konkretnej sytuacji najlepiej osiągnąć biały kolor.