19sty2018

Jak poprawnie zorganizować kurs?

Prawie każdy zna wartość i korzyści płynące ze szkolenia pracowników. Odpowiednio przeprowadzone szkolenie może sprawić, że pracownicy będą bardziej wydajni - zwiększając ich produktywność oraz przychody i zyski firmy, jednocześnie zmniejszając koszty, marnotrawstwo zasobów i nieefektywność. Skuteczne szkolenie może też skutkować szczęśliwszą, bardziej zadowoloną siłą roboczą, co z kolei zmniejszy rotację pracowników i kosztowne wdrażanie. Tym samym pozwoli to np. przekształcić zwykłe przedsiębiorstwo drukarskie - w dobrą drukarnię. Korzyści są zatem liczne. Ale stworzenie skutecznego kursu nie jest łatwe. Jednym z typowych problemów jest zaangażowanie się w tworzenie szkoleń, które nie wspierają dobrze określonego celu biznesowego lub nie rozwiązują żadnego realnego wyzwania. Jak stworzyć efektywne materiały szkoleniowe dla pracowników? Artykuł ten powinien służyć jako skuteczny przewodnik dla początkujących twórców kursów pracowniczych, które faktycznie działają. Poniżej dowiesz się o 4 kluczowych krokach w tworzeniu skutecznego szkolenia.

Krok 1: Jak ocenić potrzeby szkoleniowe np. w drukarni online?

Wyobraź sobie, że ktoś w pracy dostrzega problem i dochodzi do wniosku, że rozwiązaniem będzie stworzenie kursu. Przykładowo, kierownik drukarni internetowej mówi, że pracownicy muszą być bardziej wydajni i powinni przetwarzać więcej zamówień. Zanim utworzy się materiały szkoleniowe i przeprowadzi trening, warto cofnąć się o krok i ocenić sytuację. Na tym właśnie polega odpowiednia ocena potrzeb szkoleniowych. Podstawowa ocena potrzeb szkoleniowych to czteroetapowy proces. Kroki te są w miarę przystępne.

  • Określ cel biznesowy, który zaadresować ma szkolenie
  • Określ zadania, które pracownicy muszą wykonać, aby firma mogła osiągnąć ten cel
  • Określ działania szkoleniowe, które pomogą pracownikom w nauce wykonywania zadań
  • Określ charakterystykę uczenia się pracowników, która zwiększy efektywność szkolenia

Krok 2: Opracuj odpowiednie cele edukacyjne dla drukarni cyfrowej

Przed rozpoczęciem tworzenia jakiegokolwiek szkolenia ważne jest, aby utworzyć listę celów, jakie mają zostać zrealizowane podczas kursu. Oczywiście, inne cele będzie starała się zrealizować tania drukarnia, a inne producent mebli do biura. Cele nauczania to lista rzeczy, które pracownicy muszą osiągnąć po ukończeniu szkolenia. Po utworzeniu celów edukacyjnych, stwórz treść obejmującą cele. Ponadto, wszelkie quizy, testy, studia przypadku lub praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas szkolenia powinny oceniać jedynie zrozumienie celów. I na koniec, wszelkie obserwacje pracowników, którzy wracają do pracy w celu oceny skuteczności szkolenia, powinny również skupić się na realizacji tych celów.

Krok 3: Zaprojektuj odpowiednią dokumentację techniczną szkolenia

Projektowanie materiałów szkoleniowych jest jak planowanie kolacji, wymyślanie menu i pisanie receptur. Jest to etap „planowania przed wykonaniem” szkolenia. Podczas projektowania materiałów pamiętaj o następujących kwestiach: 

  • Zawsze skupiaj się przede wszystkim na potrzebach edukacyjnych swoich pracowników, a nie na tym, co jest łatwe dla Ciebie i Twoich trenerów
  • Twórz tylko treści szkoleniowe i sposoby oceny kursu, które odnoszą się bezpośrednio do Twoich celów edukacyjnych
  • Obejmują możliwie jak najwięcej praktycznych ćwiczeń lub symulacji: ludzie uczą się przez działanie, więc np. zamiast tylko opowiadać o posterach, zleć im druk plakatów
  • O ile to możliwe, pozwól pracownikom kontrolować proces uczenia się (zamiast trenera)
  • Rób wszystko, co możliwe, aby pracownicy mogli rozmawiać i współpracować z trenerem oraz ze sobą podczas szkolenia
  • Upewnij się, że podczas treningu będzie dużo okazji do wyrażania opinii
  • Podziel materiały szkoleniowe na małe, łatwiejsze do zrozumienia „kawałki”
  • Poukładaj „klocki” materiałów szkoleniowych w logiczny sposób - pierwszy krok, po którym można zrobić krok kolejny, i tak dalej
  • Spróbuj zastosować podejście „uczenia mieszanego”, które obejmuje szkolenia w kilku różnych formatach (komputerowych, prowadzonych przez instruktorów, itp.)
  • Spróbuj odwoływać się do różnych zmysłów Twoich pracowników podczas treningu: wzroku, słuchu, dotyku, zapachu i smaku (gdy jest to właściwe i bezpieczne). Wzrok jest zdecydowanie najważniejszym zmysłem dla uczenia się, ale dodawanie innych, kiedy to możliwe, może tylko pomóc

Krok 4: Jak stosownie wdrożyć szkolenie, choćby i z druku broszur?

Załóżmy, że projektowanie kursu jest jak pisanie receptury, a rzeczywiste rozwijanie go jest jak gotowanie posiłku. Wtedy faza wdrożenia polega na ustawieniu stołu, zadzwonieniu dzwonkiem na kolację i faktycznym jedzeniu. Może się to wydawać oczywiste, ale jedną z najważniejszych rzeczy, które musisz zrobić na tym etapie, jest poinformowanie pracowników o przebiegu kursu. Daj im czas wcześniej, aby mogli pracować wg swoich harmonogramów i ukończyć wszelkie niezbędne przygotowania przedtreningowe. Ponadto możesz również zrobić takie rzeczy, jak poinformowanie kierownika pracowniczego o szkoleniu, rezerwacja pomieszczeń na szkolenia, druk cyfrowy niezbędnych materiałów, przepracowanie dowolnego harmonogramu lub logistyki podróży, a może nawet zapewnienie dostępu do żywności i napojów. Przygotuj się z góry, aby Twoje szkolenie przebiegło tak płynnie, jak to tylko możliwe.

Jak połączyć elementy szkolenia w dobrej drukarni w spójną całość?

Przechodząc do faktycznego szkolenia, implementacja może przybierać różne formy. Może to być nauka w klasie; sposoby treningowe, takie jak ćwiczenia z odgrywaniem ról, grupy fokusowe, studia przypadków lub zadania w małych grupach; szkolenie w oparciu o umiejętności w miejscu pracy; dostarczanie dokumentów do indywidualnego czytania i nauki; ukończenie modułów e-learningowych na komputerze; połączenie niektórych lub wszystkich z nich; albo i więcej. Jeśli szkolenie obejmuje komponent oparty na wykorzystaniu umiejętności w miejscu pracy, upewnij się, że dokładnie wiesz, co muszą zrobić pracownicy, aby wykazać się kompetencjami. Na przykładzie branży drukarskiej: może Twoi pracownicy będą musieli zaangażować się w druk plakatów na czas? A może należeć będzie do nich obowiązek zaprojektowania ulotek? Zdefiniuj to z góry, kiedy określasz cele edukacyjne i pamiętaj o precyzji i dokładności. Jeśli Twoje szkolenie obejmuje komponent nauczania w klasie, możesz zrobić kilka rzeczy, aby był on bardziej produktywny. Kluczowe rzeczy wiążą się z umożliwieniem pracownikom zaangażowania się w przebieg kursu. Również bardziej prozaiczne rzeczy, takie jak temperatura w pomieszczeniu, oświetlenie, ustawienie stołów i krzeseł, pomoce wizualne i styl prezentacji instruktora odgrywają ważną rolę.

Dlaczego warto szkolić nawet z druku na płótnie?

Czy szkolenia odgrywają ważną rolę w pracy? Absolutnie. Nie są natomiast w stanie rozwiązać każdego problemu, a ich skuteczność zależy od tego, jak zostaną zaprojektowane, opracowane i wdrożone. Jeśli zastosujesz się do powyższych czterech kroków, przekonasz się, że twoje programy szkoleniowe będą bardziej skuteczne, co doprowadzi do zwiększenia zwrotu z inwestycji w kurs, szczęśliwszych pracowników i osiągnięcia kluczowych celów biznesowych.

Dlaczego stosownie jest zakończyć szkolenie drukiem certyfikatów?

Jednocześnie każdy dobry kurs powinno się przypieczętować wręczeniem certyfikatu. Dyplomy są niezbędną częścią każdego rodzaju kursów oraz szkoleń. Stanowią świadectwo wyrobionych umiejętności i zdobytych tytułów. Elegancki certyfikat to także efektywne zaproszenie do udziału w kolejnych prowadzonych przez Twoją firmę kursach. Stanowi on o zainteresowaniu i szacunku, z jakim traktujesz ludzi, których szkolisz. Dlatego też estetyka i wysoka jakość wydruku certyfikatów są tak ważne. Konieczne jest wykorzystanie w druku cyfrowym wysokojakościowego papieru o wysokiej gładkości, a także najwyższej klasy tonerów i tuszy. Wszystkie te elementy składają się na elegancki efekt końcowy, który z pewnością spodoba się właścicielowi tak wydrukowanego certyfikatu.

Zobacz również