24 wrz 2021

Drukarze chcieliby wiedzieć: Dopasowywanie kolorów

W zeszłym tygodniu pracowałem w prasowni nad nowymi broszurami, które podkreślają atrybuty produktów Husky®, Lynx® i Cougar® firmy Domtar. Przednie i tylne panele każdej broszury zawierały bardzo duże bryty, które chciałem dopasować do kolorów książeczek z próbkami produktów. Nie sądziliśmy, że to coś wielkiego... dopóki nie weszliśmy do prasy.

Formularze, które drukowaliśmy były nowe. Temat był ten sam, ale obrazy nie były takie same jak w swatchbookach. A co najważniejsze, nowe formularze drukowaliśmy w zupełnie innej tłoczni. Drukarnie mogą mieć problemy z dopasowaniem dużych brył, które nie były pierwotnie drukowane na ich maszynach. Jest wiele czynników, które mają na to wpływ, w tym: sito liniowe, wzmocnienie punktowe, farby i sama prasa.

Zeszyty wzorcowe, które chcieliśmy dopasować, zostały wydrukowane w 4-kolorowym procesie z sitem 175 linii. Nowa grafika była również 4-kolorowa, ale na prasie zastosowano sito 211-liniowe. Sprawdzone przez nas wydruki próbne (drukowane atramentem na papierze powlekanym) wydawały się być przyzwoitym odwzorowaniem kolorów, które zamierzaliśmy wydrukować (offsetem na papierze niepowlekanym). Nie trzeba dodawać, że kiedy włożyliśmy pierwszy arkusz do prasy, byliśmy bardzo rozczarowani.

4-kolorowe obrazy wyglądały całkiem dobrze. Duże kolory tła już nie. Dostosowanie dużych kolorów jednolitych na prasie nie wchodziło w grę, ponieważ zmieniłoby to odcień obrazów.

Pre-press na ratunek! Wiem, że mówiłem to już wcześniej, ale umiejętności ludzi z działu pre-press, z którymi pracowałem, przyrównuję do MAGII. Naszą pierwszą formą była broszura Cougar. Przestudiowaliśmy odcień pomarańczu, który udało nam się uzyskać na prasie, przedyskutowaliśmy atrybuty "za dużo czerwieni" i "za ciemno", a następnie odesłaliśmy formularz do przygotowalni w celu dokonania ogólnych poprawek. Następnie wróciliśmy do drukarni, aby ocenić, jak nasze zmiany wpłynęły na ogólny kolor.

Dobra wiadomość: udało nam się uzyskać dopasowanie kolorów do punktu, w którym mogliśmy podpisać wszystkie formularze. Wiedząc, że dopasowujemy mokrą warstwę farby do gotowego elementu, spodziewaliśmy się niewielkiej zmiany koloru po zatwierdzeniu, ale wiedzieliśmy, że będziemy w akceptowalnym miejscu.

Zła wiadomość: Przechodziliśmy przez ten proces z przygotowalnią kilka razy dla każdej z 3 broszur, aby uzyskać zadowalające dopasowanie do wcześniej wydrukowanych wzorników. Dla każdej zmiany należało wykonać nowe płyty, powiesić je i zarejestrować. Było to z pewnością czasochłonne, ale warte wysiłku.

Rozwiązanie: Gdybym musiał zrobić coś takiego ponownie, rozważyłbym posiadanie koloru pasującego przygotowanego i zatwierdzonego przed drukiem.

Rysunki z kolorami dopasowanymi na papierze, na którym drukowaliśmy, pokazałyby nam, jakiego dokładnie koloru możemy się spodziewać i wyeliminowałyby wyzwanie związane z dopasowywaniem kolorów w druku. Tagi: Husky Paper, Wskazówki i najlepsze praktyki w zakresie druku, Trendy i wskazówki dotyczące druku

Zobacz również