16 lis 2020

Druk ulotek, kontrast i kolor

Kolor ma jeszcze jedną rolę, która nie opiera się na jego symbolicznych skojarzeniach, i to w dziedzinie informacji, gdzie jego użycie jest sposobem na uczynienie informacji jasną i czytelną. W tej dziedzinie oryginalność idei zajmuje drugie miejsce po widoczności i natychmiastowej czytelności przekazu.

Straż pożarna stosuje drukowanie ulotek z pogrubionymi kolorami, aby zwrócić uwagę na zagrożenia związane z niesprawdzeniem sygnalizatorów dymu. Ale ponieważ istnieje tak duża gama kolorów, różne odcienie mogą być użyte do odróżnienia bloków informacyjnych od innych informacji, które je otaczają. Funkcja ta ma ogromne znaczenie przy projektowaniu takich materiałów jak harmonogramy, raporty roczne, drukowanie ulotek, formularzy, kalendarzy, systemów znaków i map.

Większość prac tego typu może być czytana i podana tylko w niewielkim stopniu, gdy jest produkowana w kolorze czarno-białym, ponieważ im większa jest złożoność kolumn i faktów, tym trudniej jest ludziom odnaleźć się w tym, na co patrzą i co rozumieją. Ale poprzez włączenie kolorowych zasad oddzielania pionowych i/lub poziomych kolumn, lub kolorowych odcieni za wybranymi obszarami, lub poprzez wyróżnienie poszczególnych elementów w kolorze podczas drukowania ulotek, projektant może zmniejszyć te problemy.

Rozróżnienie kolorów jest niezwykle pomocne, gdy znaki są odczytywane z dużej odległości, podobnie jak znaki drogowe na autostradzie, które odróżniają mniejsze drogi od autostrad. Uważam, że najlepszym sposobem podejścia do złożonych problemów związanych z projektowaniem tabelarycznym jest najpierw koncepcja początkowa w ujęciu monochromatycznym, a następnie wprowadzenie drugorzędnych elementów i kolorów. Znacznie łatwiej jest obiektywnie ocenić nieczytelność w ujęciu monochromatycznym, a następnie dodać inne kolory jeden po drugim, aby rozwiązać obszary o słabej czytelności i przejrzystości.

Inna forma kolorowego "oznakowania" dotyczy znaków firmowych. Ten niezwykle ważny element wizualny natychmiast informuje kupujących o tym, gdzie można kupić pożądany towar. Jest to szczególnie ważne dla dużych sieci handlowych, takich jak Sainsburys, Marks and Spencer i Waitrose.

Wiedzą oni, że w miarę jak klienci przemieszczają się z miasta do miasta, z miasta do miasta, z kraju do kraju, w podróży służbowej lub na wakacjach, muszą być w stanie wybrać swój ulubiony sklep z nieuniknionego morza neonów, ekspozycji i billboardów, które otacza każde ruchliwe miejsce zakupów. Korporacyjne schematy kolorystyczne
są często zaprojektowane tak, by były jasne tylko do tego celu.

Zobacz również