Wybór odpowiedniego papieru do projektu nie powinien być kwestią poboczną, jednak dla wielu twórców właśnie tak się dzieje. Projektanci zaczynają od koncepcji i większość z nich od razu przechodzi do fazy projektowania, pozostawiając proces wyboru papieru na koniec. W tym procesie nie zwraca się uwagi na to, jak proces drukowania wpłynie na ich projekt.
Widziałem to wielokrotnie, szczególnie w przypadku młodszych projektantów lub twórców, którzy nie mają jeszcze styczności z drukiem. Zanim pomyślą o papierze, czekają aż skończą projekt i będą gotowi do złożenia ofert na druk. I właśnie wtedy może zrobić się bałagan - nie wspominając o kosztach. Tworzenie udanych projektów poligraficznych wymaga wielozmysłowego podejścia, równoważącego wizualne i fizyczne aspekty projektu w celu zapewnienia skutecznej komunikacji. Wybór papieru jest równie ważny w tym procesie, jak każdy inny element projektu. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych kwestii dotyczących wyboru odpowiedniego papieru do druku.
Jeśli chodzi o proces wyboru papieru, najważniejszą kwestią jest rodzaj elementów druku niezbędnych do realizacji projektu.
Na przykład, jeśli pracujesz nad projektem identyfikacji marki, musisz wziąć pod uwagę wszystkie drukowane elementy systemu identyfikacji. Składają się na nie zazwyczaj takie elementy jak wizytówki, papier firmowy, koperty, teczki kieszonkowe, notatniki, a także etykiety mailingowe i opakowania. Elementy papeterii są bardzo wrażliwe na dotyk i zazwyczaj wykorzystuje się w nich wiele różnych niepowlekanych papierów, wymagających różnych właściwości. Na przykład, większość papieru firmowego będzie używana w drukarkach stacjonarnych i być może w bardziej szybkich kopiarkach/drukarkach - czy technologia tuszu jest taka sama i czy wybrany papier będzie działał zarówno na toner atramentowy, jak i laserowy? Wizytówki są bardzo wrażliwe na dotyk; wykończenie papieru będzie miało wpływ na wybór. Teczki kieszonkowe są używane do przechowywania innych przedmiotów, jak trwałe muszą być?
Rzeczywistość jest taka, że istnieje mnóstwo czynników, które wpływają na projekt druku. Jednym z najprostszych sposobów, aby zacząć myśleć o papierze, jak to się odnosi do rodzaju projektu jest patrząc na próbki druku. Poproś swoich przedstawicieli o pokazanie przykładów projektów podobnych do tego, nad którym pracujesz. Jeśli nie masz swojego przedstawiciela, możesz skorzystać z dostępnych zasobów i wielu inspiracji online, takich jak Galeria Papieru Domtar. Zbieraj próbki gdziekolwiek jesteś i zapisuj je, by móc się do nich odwoływać - będzie to jedna z najlepszych inwestycji w Twoją karierę.
Następnie zastanów się, w jaki sposób cechy charakterystyczne papieru mogą pomóc we wzmocnieniu przekazu marki. Na przykład, może pracujesz nad projektem opakowania dla marki przyjaznej środowisku. W jaki sposób papier może wzmocnić to przesłanie? Może poprzez kolor, taki jak zielony lub kraft. Może poprzez wykończenie papieru, coś jak vellum, które w dotyku pomaga przekazać to jako bardziej naturalne i mniej wyrafinowane. Być może chodzi o ekologiczny rodowód papieru, taki jak odpady pokonsumenckie lub zrównoważone pozyskiwanie i certyfikat FSC. Wybór odpowiedniego papieru może w znaczący sposób pomóc w przekazaniu przesłania marki, jeśli zostanie w przemyślany sposób włączony do projektu.
Kolejną ważną kwestią przy projektowaniu do druku jest zastanowienie się, w jaki sposób będzie on faktycznie produkowany. Nie musisz wiedzieć wszystkiego o produkcji, ale powinieneś pomyśleć o kilku podstawowych kwestiach. W jaki sposób projekt będzie drukowany - cyfrowo, offsetowo czy może w sieci? Twój przedstawiciel drukarni doradzi Ci w tej kwestii, ale ważne jest, aby wiedzieć o tym przed wyborem papieru. Nie wszystkie papiery są dostępne na wszystkich platformach w każdym kolorze, wykończeniu i gramaturze. To właśnie tutaj swatchbook może być najlepszym przyjacielem projektanta. Upewnij się, że zapoznałeś się z tabelą zapasów, która zazwyczaj znajduje się obok lub pod wodospadem w swatchbooku.
Miałem projektanta, którego serce było zdecydowane na użycie 200# Cover do wizytówek. To o czym nie pomyślała to fakt, że wizytówki będą drukowane cyfrowo. Okładka 200# Cover jest o wiele za ciężka, aby przejść przez prasę cyfrową i z tego powodu nie jest dostępna w formacie cyfrowym. Gdyby najpierw sprawdziła swatchbook, zauważyłaby to i uniknęła rozczarowania swojego klienta.
Jako były przedstawiciel handlowy, mogę powiedzieć, że dostępność jest zawsze problemem, szczególnie w przypadku projektów drukowanych w mniejszych ilościach i tych wymagających kopert. Jeśli tak jest, współpracuj z lokalnym przedstawicielem papierniczym, aby dowiedzieć się, jakie gatunki są magazynowane lokalnie, aby były łatwe do zdobycia.
Jak często słyszałeś, że dany papier jest dostępny w fabryce, a jego zdobycie zajmie tydzień? Współpracując z lokalnym przedstawicielem, wiesz, co jest dostępne, co nie tylko pomaga w dotrzymaniu terminów, ale także w utrzymaniu budżetu w ryzach. Większość niezależnych lokalnych sprzedawców papieru łamie kartony na wielu papierach, które mają na stanie, co oznacza mniej zmarnowanego papieru i oszczędności w budżecie.
Wreszcie, zdobądź kilka rzeczywistych manekinów wykonanych na papierze lub papierach, których użycie rozważasz. Ostrzegam projektantów, aby użyli tutaj zdrowego rozsądku i zawęzili najpierw swoje opcje. Ale zawsze jest to dobry pomysł, aby uzyskać kilka manekinów wykonane do specyfikacji. Możesz pokazać klientowi, jak będzie wyglądał wydrukowany projekt, co sprawi, że proces wyboru papieru będzie bardziej ekscytujący. Próbki pomagają ożywić projekt - i mogą być świetnym sposobem na przekonanie niepewnych klientów.